Yang Mencantikkan Wajah...

Al-Ahnaf bin Qais adalah seorang ulama yang terkenal di zamannya. Suatu hari seorang pemuda dari suku Tai'yi berkunjung ke rumahnya. Rumah Al-Ahnaf memang sentiasa dikunjungi oleh orang ramai terutamanya anak-anak murid dan sahabat handainya. Mereka yang datang itu adalah untuk tujuan belajar dan menuntut ilmu dari beliau. Bagaimanapun kedatangan pemuda dari suku Tai'yi ini amatlah menarik perhatian Al-Ahnaf.

Ahnaf mendapati pemuda ini sangat segak dan tampan, berbeza dari pemuda yang sebaya dengannya. Lalu Ahnaf pun bertanya, " Wahai anak muda! Adakah kamu menghiasi wajahmu dengan sesuatu?"

Jawab pemuda. " Memang benar, saya ada menghiasi wajah saya dengan sesuatu iaitu jika saya bercakap saya tidak pernah berbohong. Kalau ada orang yang sedang bercakap, saya hanya duduk diam dan mendengar. Jika saya berjanji, saya akan tepati janji itu dan jika saya diberikan sesuatu amanah, saya tidak mengkhianatinya."

Mendengar jawapan yang bernas itu maka berkatalah Ahnaf, " Benar akan kata-katamu wahai anak muda. Sungguh engkau telah menghiasi dirimu dengan akhlak mulia."